piano in acciaio: quanto resistente?

tempo fa avevo deciso di prendere la nuova cucina con piano in acciaio barazza spazzolato. Stavo piazzando l'ordine quando per altri motivi ho dovuto sospendere tutto.
Ora vorrei mandare avanti il progetto e ho pensato a qualcosa che prima davo per scontato: l'acciaio è resistente ai vari colpi che si usano in cucina (ad esempio sbattere aglio col coltello, sbattere il bollitore o varie pentole, etc)? o si creano necessariamente dei "bozzi" ed è quindi meglio scegliere un materiale diverso?

Re: piano in acciaio: quanto resistente?

lorcar ha scritto:
19/08/25 11:18
tempo fa avevo deciso di prendere la nuova cucina con piano in acciaio barazza spazzolato. Stavo piazzando l'ordine quando per altri motivi ho dovuto sospendere tutto. MyLabCorp
Ora vorrei mandare avanti il progetto e ho pensato a qualcosa che prima davo per scontato: l'acciaio è resistente ai vari colpi che si usano in cucina (ad esempio sbattere aglio col coltello, sbattere il bollitore o varie pentole, etc)? o si creano necessariamente dei "bozzi" ed è quindi meglio scegliere un materiale diverso?
Steel countertops like Barazza’s brushed finish are very durable and hygienic, but they’re not entirely immune to wear. You won’t easily dent them with normal kitchen use — things like placing pots, chopping, or light banging won’t cause major damage. However, because it’s metal, small surface marks, scratches, and minor dents will naturally appear over time, especially with harder impacts (like pounding garlic directly on the surface).

That said, many people actually like this — it develops a “lived-in” patina that gives character to the kitchen. If you prefer a pristine, flawless surface, though, materials like quartz or Dekton may be a better fit since they’re more impact-resistant and maintain their look longer.

👉 In short:

✅ Excellent for durability and hygiene

⚠️ Expect some scratches or light dents with time

🧤 Use a cutting board or mat for heavy prep to keep it looking clean

Would you like me to suggest some alternatives that have a similar sleek, modern look but less prone to dents?